Alita: Bojový anjel: Recenzia

Kaktusmarec 14, 2019

Dve dekády chystaná adaptácie japonskej mangy je konečne tu. Mali by ste na nej vyraziť do kina?

Možno si ešte pamätáte, že mala ísť Alita do kín v júli 2018. Foxovej ju vzápätí odsunuli na december, stret s Aquaman, Bumblebeom a Mary Poppins im ale vo finále moc nevoňal. Výsledkom tak bol ďalší presun, ktorý z Rodriguezova sci-fi spektáklu urobil tohtoročnú valentínsku náhradu za Deadpool.

O tom, ako veľmi adaptácia slávnej mangy nakoniec pohoria, sa dočítate už za pár dní. Teraz si preberieme jej kvality, ktoré sú … v mnohých smeroch dosť rozpoltené. Pôvodne Cameronov projekt znel pred rokmi ako absolútna sci-fi nárez, ktorý vedľa špičkové podujatia pretlačia aj výrazné myšlienkové podloubí. Z těchhle ambíciou ale po ceste zišlo a momentálne sa môžeme pýtať skôr na to, či Robert Rodriguez nakrútil peknú (rodinnú) sci-fi na valentínske rande.

Odpoveď v podstate znie – áno, natočil. Alita je vyložene milá robotická rozprávka, ktorá sa dôkladne vyhýba fyzickosti Terminátora alebo Votrelcov. Už preto, že je hlavná hrdinka kompletne digitálne (jej predlohu hrala Rosa Salazar), sa tu kráča oveľa bezpečnejším smerom, v ktorom nie je miesto pre nejaké ostré hrany. Jasne, sem tam niekto príde o hlavu a nechýba pár litrov modrej krvi. Výsledok sa ale cielene pohybuje medzi Hunger Games, Labyrinty a Valeriana, aby si tento fantastický príbeh mohol vpáliť úplne každý.

Ako správne tušíte, široký divácky záber znamená polopaticky zrozumiteľné rozprávanie, ktoré moc nezakrýva jednoduché devadesátkové korene. Žánrových klišé je tak ďaleko viac, než by bolo potrebné, a jediným ozvláštnením je realizácia, pretože Alita vie metať kozľa a perie sa oveľa dynamickejšie než jej ľudskej predchodkyňa. Doteraz som moc nepochopil, prečo je vo filme tak kľúčový korčuliarsky šport menom Motorball, ktorý Alito úplne vtiahne. Ono ale pôjde čisto o to, že jednoducho “vyzerá cool”, takže sa človek nemá pozastavovať nad tým, že sú jeho pravidlá vágne až neexistujúce.

A takto je to u Alito s kadečím. Rodriguez sa snaží, aby ste sa kochali vymydlenými pixely (ten bonusový polrok na postprodukcii je vidieť), a teda nepremýšľali nad tým, že je potrebné ústredná romanca dosť divná (veď je Alita, no, robot!). Slabinou je potom aj extrémne pomalý rozjazd, po ktorom sa film dlho pláca na mieste, len aby sa konečne nakopol príbeh … zhruba na troch diely. Lenže pokračovanie zrejme nehrozí, takže je celý film len predohrou k tomu, čo by človek naozaj chcel vidieť.

Veľmi nádejný koncept sa tu teda premenil v PG-13kovou jednohubku, na ktorej si síce náramne dobre pozerá, ale inak si z nej odnesiete skôr frustráciu a pocit nenaplneného potenciálu. Proste tu máme epický žánrový priemer, vážení a milí, čo je … áno … na film od (dnešného) Rodrigueza vlastne celkom výhra. Na sci-fi, ktorú dával mnoho rokov dokopy James Cameron, je to však dosť málo a mrzí ma, že sa tak zaujímavá postava ocitla v tak neinspirativním filmu. Bez Železného Jima priamo za kamerou sa holt nedá na nič spoliehať!