Leto s gentlemanom: Recenzia

Kaktusmarec 21, 2019

Úvod roka bol pre český film docela tvrdý a mizériu neprerušil ani Jaromír Hanzlík so svojou autorskou prvotinou. Táto nostalgicky-romantická komédia totiž zlyháva vo … všetkom.

Keď Jaromír Hanzlík ohlásil, že si k sedemdesiatke strihne scenáristickú premiéru, veľa dôvery v nás nebolo. A keď sa začiatkom roka objavil trailer, zvyšky dôvery sa rozplynuli. Romantická komédia, predstavujúce po pár rokoch Hanzlíkův návrat na filmové plátna, mala byť podľa slov samotného autora predovšetkým podívanou pre ženy. Lenže poctivá romantika zo starej školy sa nekoná, namiesto nej vidíme úplne obskurní biedu.

Réžia sa kvôli zdravotnému stavu Jiřího Menzela ujal televízne rutinér Jiří Adamec, ktorý v devadesátkách zaštítil nepreberné množstvo Nováckych estrády. Posledné roky o ňom ale nebolo počuť, no a teraz sa hlási hneď so svojim filmovým debutom. Hoci Adamcova réžia rozhodne ani v najmenšom neprekvapí a drží sa stereotypného remesla z malých obrazoviek, vôbec to nevadí, lebo ide úplne ruka v ruke s úplne toxickým scenárom.

Nielen názvom, ale aj rámcovým príbehom sa Hanzlík nenápadne vracia k svojej úlohe hejska Honzu z Roky s kovbojom. Aj tu sa preháňa na koni a otvára oči sympatické žene trpiacej v nešťastnom vzťahu. Tentokrát sa jedná o Alenu Antalová, ktorú sme pred kamerami tiež dosť dlho nevideli. Jej tupým a necitlivým manželom je Igor Bareš, odvádzajúce štandardné prácu, a za dcéru má Lucku Vondráčkovú, ktorá je však v skutočnosti len o osem rokov mladší ako Antalová; vzťah matky a dcéry sa teda ťažko verí, ale to je ešte jeden z tých menších problémov. Teda, trpitelská a obetavá Anna si s manželom nikdy neprehovorila o pocitoch, a tak po pár dekádach nespokojnosti prichádza na koni tajomný Hanzlík a spoločne prežívajú veľmi decentné rurálnej romancu. Lesných a poľných scenérií si užijeme habadej,

Opäť sa prejavuje aj mnou obľúbený nešvár, totiž že všetky postavy (tentoraz ale snáď úplne všetky) sú zlé, hlúpe a správajú sa k sebe až karikatúrne hnusne. Dedinskí ochmelkové hýri prázdnymi sexistickým rečami, mestské paničky sa chváli neverami, troškovský brebentivé babky zase všetkých zbytočne otravujú. Občas sú naťuknuty motívy starnutia či předsudkuplné nevraživosti medzi dedinčanmi a meštiakov, ale zjavne sa jedná skôr o náhodné ústřelky. Ústredné postavy sú neživotné a len plní svoje šablónovité role, odriekavajú nezmyselné repliky a správajú sa úplne bez motivácie – len preto, aby ich príbeh mohol vohnať do niekoľkých vizuálne pekných scén. Po chvíľke človek zistí, že nie je komu fandiť, ​​pretože tu si zľutovanie nezaslúži vôbec nikto, a tak vás náhodné správanie bytostí fyzicky podobných ľuďom prestáva baviť.

Zaujme masívne množstvo postáv vo vedľajších úlohách, ktoré sú nevyužité a prinajlepšom sa dostanú k nejakému tomu gagu, ktorý pôsobí ako z iného filmu. Celkovo možno povedať, že nálada je nekonzistentné a divák si nemôže byť istý, či sleduje dedinskú crazy komédiu, gerontofilní melodráma alebo Beckov kriminálku sa zápletkou na úrovni Poisťovne šťastia. Momenty ako nevysvetlená scéna pohrebného sprievodu s piesňou Ja chcem žiť nonstop v pozadí sú už na úrovni číreho dadaizmu.

Haniť postarší tvorca, ktorí si v pokročilom veku splnili sen a natočili film, nie je nič pekného; radšej sa poriadne obúvam do premrštených ambícií netalentovaných mladíkov. Ovšem Hanzlíkův film je naozaj prepadák, ktorého existenciu nemožno ospravedlniť vôbec ničím. Toto nie je výpoveď človeka, ktorý chce to dôležité, čo v živote zistil, odovzdať ďalej; namiesto toho výsledok vyzerá ako zatrpknutá lamentovanie nad dnešnou dobou a spomínania, že skôr bolo lepšie.

Viem, že nasledujúce frk som už raz použil, a hoci už vtedy nebol nič moc, i teraz, druhýkrát, je zábavnejšie ako čokoľvek z tohto filmu. Takže, aby som len nekritizovali, záverečný odsek recenzie bude patriť pozitívam tohto diela.