Manželské etudy: Nová generácia: Recenzia

Kaktusmarec 26, 2019Videní 57

Štafeta odovzdaná? Po Helene Třeštíkovej sa téme novomanželských patálie chopila jej dcéra Hana a ukazuje, že tento formát má stále čo ponúknuť. Lenže stačí to? 

Začiatkom minulého roka sa Helena Třeštíková v treťom behu vrátila k svojmu najväčšiemu projektu a Manželské etudy po 35 rokoch tak predstavovali (pravdepodobne) zavŕšenie unikátneho nápadu. Na neho však nadviazala jej dcéra Hana, ktorá v roku 2011 začala natáčať svoj vlastný vzťahový časozberná. V ňom sa zamerala celkovo na päť párov, ktorých osudy budú postupne predstavené v klasickom televíznom formáte na jeseň. Už teraz však do kín prichádza celovečerný dokument s nádejným podtitulom Nová generácia.

Spoločenská a generačná výpoveď pôvodných Manželských etud stála na výbere šestica párov, variabilita bola kľúčová. Nová generácia na tento prístup teraz rezignuje, keď ponúka pohľad len na jednu domácnosť – čo je pomerne zvláštne rozhodnutie. “Sólovku” hrdinov pôvodných Manželských etud boli úspešné len vďaka tomu, že diváci už postavy poznali zo seriálu, a tak sa o nich radi dozvedeli niečo navyše. Teraz ale dostávame rovno celovečerný nálož iba o jednom sledovanom paru a treba povedať, že aj skrátenie zo súčasných 91 minút na hodinový formát by určite prospelo; je teda vo hviezdach, ako tento obrátený prístup sadne divákom.

Inak sa ale Hana Třeštíková sa do žiadnej revolúcie nastaveného formátu nepúšťa, a tak v zhruba polročných intervaloch (niekedy ale aj častejšie) navštevuje mladý pár a rozpráva sa o ich aktuálnom mieste v živote. Svoje dielo aj produkovala, v čom už nemalé skúsenosti má. Na pomoc si vzala kameramana Davida Cysaře a strihača Jakuba kŕdeľ, s ktorými predtým spolupracovala aj jej matka; kontinuita teda zostáva zachovaná.

Jakub a Mirka sa tak na začiatku filmu berú po šesťročnom vzťahu, z ktorého už majú malú dcérku. Jakub je potetovaný a pracovne nestabilné pankáč so záujmom vo vojenstve, Mirka zase Bodry moravská sociálna pracovníčka. Ich vzťah je po rokoch vzťahu relatívne pokojný, zásadnejších emócií sa teda prekvapivo dočkáme až ku koncu filmu. V priebehu času prerobia pokojnejší aj náročnejšie chvíle, čo pre účely filmového rozprávania funguje pomerne dobre. Dočkáme sa aj niekoľkých postrehov, ktoré nie sú banálne a možno ich považovať za prenositeľné.

Samozrejme vzhľadom k sociálnemu kontextu, pretože Jakub s Mirkou bezpochyby nepatrí medzi horných desať tisíc, a tak sa ich vzťah musí vysporiadavať is odpojením elektriny či dlhodobou nezamestnanosťou. Postupom času tak rieši predovšetkým svoju sociálnu situáciu a na ich príklade je dobre vidieť, ako problémy s financiami dokážu narobiť paseku aj medzi ľuďmi, ktorí sa inak majú radi. A ako naopak rešpekt ide ruka v ruke so skutočnou láskou.

Pozorný divák však môže medzi riadkami vyčítať aj komentár k prípadnej kríze mužstvo. Neprináleží mi ale aktérmi dokumentu súdiť, sú to bezpochyby slušní ľudia, ktorí sa snažia prekliesniť nástrahami života, ako to len ide. V tomto ohľade teda Hana Třeštíková nadväzuje na tradíciu svojej slávnej matky, je však otázne, či takáto snaha prináša niečo naozaj nového či objavného. Čas ukáže, či sa bude jednať o rovnako zásadné dielo, akým bol originál; zatiaľ to tak ale nevyzerá.

Categories

Napíš komentár

Meno *
Add a display name
Email *
Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená
Webové stránky