Pašerák: Recenzia

Kaktusmarec 20, 2019

Clint Eastwood septembra aj v osmaosmdesáti.

Väčšina ľudí sa v osmaosmdesáti bojí vyraziť sama nakupovať. No a Clint Eastwood sa rozhodol natočiť ďalší film a ešte si v ňom zahrať hlavnú úlohu. Podobná aktivita iných rovnako starých filmárov by u divákov zrejme vyvolala nervozitu a strach, že na to proste v tomto veku už úplne nemôžu mať, u Eastwooda sa ale tieto veci neriešili. Jednoducho preto, že to je Eastwood – legenda. Jeho Pašerák však ukazuje, že si túto povesť zaslúžia a že aj tesne pred deväťdesiatkou zvládne bez problémov poslať do kín pozoruhodné dráma.

Pašerák vychádza zo skutočných udalostí a jeho hrdinom je deväťdesiatročný Earl Stone, bývalý záhradník, ktorého podnik skrachoval a ktorý kvôli práci celý život zanedbával rodinu. A to tak veľmi, že neprišiel ani na svadbu svojej dcéry. A teraz mu dochádza, že si priority v živote zrovnal trochu blbo. Dcéra s ním nerozpráva, manželka ho nenávidia a jediná vnučka k nemu má aspoň trošku kladný vzťah. Všetci však tuší, že skôr alebo neskôr sklame aj ju. Early toho v živote veľa nezostalo a navyše potrebuje prachy, takže dlho neváha, keď dostane nečakanú ponuku. Je starý, biely a nikdy nemal problémy s políciou. Skrátka ideálny materiál pre niekoho, kto by mohol voziť drogy pre mexický kartel. Polícia zvyčajne nepodozrieva deväťdesiatnika milovníkov orchideí. Rýchlo sa ukáže, že Earl je vo svojej novej profesii sakramentsky dobrý a svojím šarmom si dokáže získať na svoju stranu gangstrov a postupne sa začína zmierovať aj so svojou rodinou. Všetko pekné však raz musí skončiť a postaršímu pašerákovi zrazu začnú komplikovať život nielen agenti DEA, ale aj jeho zamestnávatelia.

Pašerák: FOTOGALÉRIA

Takže najprv to, čo chcete asi počuť najviac. Clint Eastwood je úplne boží. Pašerák nie je projekt, ktorý by si vydupal zo zeme a pred ním samotným ho mal točiť tvorca Zombieland a Venoma Ruben Fleischer, ale popravde neviem si predstaviť, že by tú rolu týmto spôsobom hral ktokoľvek iný. Eastwood už u Gran Torina tvrdil, že nemá potrebné hrať sa vo svojom veku na akčného hrdinu a tu má ešte desať rokov navyše, takže buďte pripravení na to, že vás v kine nečaká o pár rokov starší Walt Kowalski alebo dokonca Harry Callahan. Eastwoodův Earl je fakt starý chlap, ktorému to síce stále ešte sakramentsky páli a vie precediť medzi zubami tvrďáckou hlášku, keď mu však hrozí, že dostane po hube, rýchlo vyklidí pole, pretože vie, že ustáť ruvačky už jednoducho nezvládne. Jeho charizma a odhodlaný pohľad ale fungujú stále rovnako dobre.

Tento film ale nie je až tak veľmi o drogách, pašovanie ao stretu so zabijakmi z kartelov. Eastwood ako režisér tlačí oveľa viac dopredu osobné a rodinnú linku. Earl nechce zarábať prachy a užívať si jeseň života (aj keď trojku s mexickými štetkami neodmietne a na novom Auťák taky nešetrí). Robí to pre svoje najbližšie, aj keď vie, že napraviť zničené vzájomné vzťahy nebude jednoduché, konečne mu však dochádza, v čom v živote urobil chybu a chce zachrániť, čo sa dá. Síce nebol svojej dcére po boku počas jej svadby, ale pár tisíc dolárov na štúdia vnučky by mu nejaké tie plusové body priniesť mohli. A práve ono postupné zbližovanie s rodinou, snaha napraviť minulosť a zachrániť, čo sa dá, sú pre Earla to najdôležitejšie. Eastwoodovi sa v pašerák darí striedať dojemné a často aj ľahko úsmevné scény s tými napínavými. Tie sú natočené bez pompéznosti a bez okázalosti, jednoducho a realisticky a pri záverečnej akcii vlastne k akcii ani nedôjde. A vôbec to nevadí.

Nie som si úplne istý, či by to celé v tejto podobe mohlo fungovať bez Eastwooda režiséra a bez Eastwooda herca. Ten prvý totiž vie, že mu stačí, aby ten druhý stál pred kamerou. Stále veľmi vitálny dôchodca tiahne pašerákov dopredu aj v momentoch, kedy sa ukáže, že celý príbeh nie je veľmi zložitý a občas sa nevyhne nejakému tomu veľa veľkému klišé. Ale proste ten Eastwood to v sebe stále má a ťažko si predstaviť lepší a zaujímavejší úlohu, ktorú by vo svojom veku dokázal v Hollywoode zohnať. Pokiaľ má byť toto jeho definitívny lúčenie s hereckou kariérou, rozhodne je viac než dôstojné a mali by ste u neho byť.