Prvé dojmy: Očakávaný horor My

Kaktusmarec 15, 2019

V Amerike sú z duchovného pokračovania Uteč dosť nadšenie. Naozaj by ste ho mali vidieť? 

Uteč patrí medzi najlepšie (alebo aspoň najzaujímavejšie) horory posledných rokov, takže sme sa na druhý film Jordana Peeleho dosť tešili. Išli sme z kina spokojní, nebo sa tajuplní Myveľmi nepodarilo?

Ako to vidia Cival

Dlhú dobu to vyzerá na Beckov zápletku z krajných medzí alebo televíznych stories Alfreda Hitchcocka, čo sa trochu nadbytočne dočkala áčkového podaní. Potom sa ale ukáže, že sa Jordan Peel nechal zomlieť veľkými ambíciami a čerstvo nabitým presvedčením o svojej genialite a servíruje ešte veľkorysejší spoločensko-kritický horor ako u báječného Uteč. A tentoraz na to nemá.

Čert zober tú motivické prebujnenie a mytológii rozvedenou do nezmyselných detailov, kvôli ktorým sa dočkáme siahodlhých vysvětlovaček, po ktorých vlastne prestane príbeh dávať z veľkej časti zmysel. Dôležité je, že to remeslo slúži zápletke, ktorá je najprv nevierohodne rozbehnutá, aby bola následne dotiahnutá skôr do maniere, než že by sa naozaj človek bál o postavy alebo tŕpol hrôzou. Výsledkom je celkom neškodná metafora, ktorá nemá vôbec gule zabíjať a strašiť. Pekne natočené aj zahrané sklamanie.

Ako to vidia KarelR

Chválim veľké ambície a hlavná scénu úplne na konci, ktorá mi prišla super, ale inak sú My o triedu až dve horšie ako Uteč. Kým minule som hrdinom od začiatku fandil a bavilo ma odkrývať originálny príbeh, ktorý (v rámci žánru) dával zmysel, tentoraz to Peel vo finále neustál. Z všetkého “mystična” tú dáva zmysel asi 10% a zvyšok je jednoducho bohapusté mimo, čo má divák vzhľadom k alegoričnosti celého filmu zrejme ignorovať.

Podľa mňa však toľko otázok zmiesť zo stola nejde. A ako by to nestačilo, problematickí sú vlastne celí My, keďže sa o postavy nikdy naozaj nebojíte a v napätí vás drží čisto túžba po vysvetlenie, čo sa to sakra deje. Ak čítate tieto riadky, tak ste z nich asi rozkódovali, že odkrytie všetkých kariet (prevažne) stojí za starú belu. Peel tak vlastne nakrútil len priemerný “zombie” horor, s ktorého presahom síce súhlasím, ale vážne to nemohla byť len epizóda z rebootu Twilight Zone?

Ako to vidia rímsami

Bezpochyby talentovaný Jordan Peel neponechal nič na náhodu a vytvoril ambicióznejšie pokračovanie Uteč, ktoré sa (minimálne zo zámorských pozícií) veľmi ťažko strháva. Černošská rodina so silnou hlavnou hrdinkou plus triedne sociálne rovina navrch, keby to nestačilo – a nie je vlastne možné film odsúdiť. Tým si Peel vytvoril výbornú pozíciu pre tepanie do americkej spoločnosti, čo využíva naplno. Jeho alegorické zobrazenie súčasných svetových problémov je však natoľko rozohnal a scenáristicky nevypiplané, až veľa ľudí rozhodne naštve a, čo horšie, neuspokojí.

Tepajúca hudba a atraktívne kamera využívajúce nápaditých preletov a starostlivých kompozícií nenechajú nikoho na pochybách, že technickú stránku si Peel postrážil, a tak vizuál dokáže udržať pozornosť aj počas tých niekoľkých ťažko pochopiteľných momentov, ktoré sú jednoducho absolútne nelogické – aj keď o prísnu realistickosť tú iste nešlo. Namiesto toho nás Peel zavaľuje dostatkom symboliky, dobre načasovaných zvratov a žánrového mixu, ktorý ortodoxný fanatikov hororov ani tentoraz neuspokojí. Akokoľvek toto všetko ale znie podivne negatívne, odchádzal som spokojný, Peel fandím a podobne neštandardným produkciám dvojnásobne. Ale v podstate sa nedá povedať, nakoľko vám práve tento kúsok sadne a nakoľko vás skôr naštve …

Categories

Napíš komentár

Meno *
Add a display name
Email *
Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená
Webové stránky