Ticho pred búrkou: Recenzia

Kaktusmarec 15, 2019

Tento film klame telom. Veľa.

Steven Knight sa v Hollywoode už zvládol etablovať ako scenárista ao pár rokov neskôr aj ako režisér. Napísal Špinu Londýna a získal za ňu nomináciu na Oscara, výborné Prísľuby z Východu a seriálovej kôstky peak Blinders a Taboo. Ako režisér sa podpísal pod komornej thrillery Crazy Joe a Nočná jazda, ktoré sa taky podarili, takže dostal zelenú, aby sa pokúsil postúpiť do vyššej ligy. Vzhľadom k tomu, ako jeho Ticho pred búrkou u divákov iu kritikov vyhorelo, to možno bolo naposledy, ale tvrdiť o jeho novinke, že by nevedela zaujať, by nebolo úplne presné. Zaujímavá je. Len možno nie úplne tým dobrým spôsobom.

Baker žije na malom ostrove uprostred oceánu, vozia boháča na ryby a pokúša sa zabudnúť na svoj starý život. Ten si ho však nájde, keď sa jedného dňa v krčme objaví jeho bývalá žena a snaží sa ho ukecať, aby za desať miliónov dolárov a pre blaho svojho syna zabil jej nového manžela, ktorý jej aj Bakerová chalanovi robí zo života peklo. Jemu sa do toho spočiatku veľmi nechce, ale stará láska a pocit zodpovednosti za potomka ho donúti o tom čím ďalej tým viac uvažovať … a potom sa niečo stane. A ja vám tú nepoviem čo, pretože by ste mi asi rovnako moc neverili.

Ticho pred búrkou sa prvú hodinu tvári ako klasický pomaly rozprávaný thriller o osudovej žene, veľkých peniazoch a podraz. Ako taký vcelku funguje, aj keď sa dej odvíja možno až príliš pomaly a Anne Hathaway vyzerá na femme fatale trochu moc roztomilo a nevinne, ale to nie je popravde moc dôležité, pretože po zvratu, ktorý príde v polovici, je to nakoniec úplne jedno. Po hodine sa totiž z Ticha pred búrkou stáva neskutočne bizarné podívaná a mohla by fungovať, keby sa jej chopil niekto ako Brian De Palma, David Lynch alebo David Cronenberg. Bohužiaľ Knightovi prerástla cez hlavu.

Zvrat (sakra, ako strašne moc by som vám to chcel vykecať …) je šialený a úplne neočakávaný, nanešťastie po ňom už nepríde nič. Knight sám sebe podráža nohy, pretože od základov prepíše pravidlá celého filmového sveta, ale rýchlo sa ukáže, že moc nevie, ako podľa tých nových pravidiel hrať. Z priemerného, ​​aj keď celkom funkčného thrilleru sa tak stáva absolútne mimózní podívaná, ktorej tvorca sa strašne moc snaží poskladať ju tak, aby dávala zmysel, šokovala a nútila diváka premýšľať. Bohužiaľ po krútenom páre už s ničím zaujímavým nepríde a človek tak pol filmu pozerá na niečo, čo asi v hlave tvorca dávalo zmysel a zaváňalo genialitou, avšak cestou na plátno sa z toho stal pitomoučký blábol. Na konci to do seba síce tak nejako zapadne, avšak nie preto, že by to bolo bohvieako dobre vymyslené. Nie je, je to vlastne strašne nezmyselné,

Ticho pred búrkou má fajn obsadenie, atraktívne prostredie a Knight dokáže vyťažiť atmosféru tropického ostrova, inak to však celé vyzerá ako epizóda Black Mirror, ktorú niekto hodil do koša s tým, že nie je moc zaujímavá a ku koncu sa stáva vyložene hlúpu. Knight to asi celé myslel dobre, ale urobiť z toho šikovný a zábavný film sa mu vážne nepodarilo.